Επικαιρότητα

6 νέα μέτρα για την βελτίωση των συγκοινωνιών

Αναδιοργανώνονται οι λεωφορειακές γραμμές στην πρωτεύουσα για να εξυπηρετήσουν καλύτερα όσους μετακινούνται με το μετρό και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο.

Άλλο ένα στοιχεία βελτίωσης είναι και το “έξυπνο εισιτήριο”, που θα τεθεί εν ισχύ από τις αρχές του 2010 και το οποίο θα μοιάζει με πιστωτική κάρτα, κι όσοι ξεχνούν να ακυρώσουν εισιτήριο πριν την επιβίβαση τους θα μπορούν να το εκδίδουν μέσα στο όχημα από το κινητό τους τηλέφωνο.

Ο Υπουργός Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε κατά την διάρκεια συνέντευξης Τύπου, ανακοίνωσε 6 μέτρα για την βελτίωση των συγκοινωνιών, ως προς την λειτουργία, την αποτελεσματικότητα και τον χαρακτήρα των αστικών Μ.Μ.Μ..

1ο μέτρο:
Αναδιάρθρωση Λεωφορειακών Γραμμών [ΕΘΕΛ-ΗΛΠΑΠ] με στόχο την τροφοδότηση σταθμών Μέσων Σταθερής Τροχιάς [ΜΣΤ] και ανακούφιση του Κέντρου της Αθήνας.
Ο εκσυγχρονισμός των Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας αποτελεί τη σημαντικότερη δράση, που θα επιδράσει θετικά στη καθημερινότητα των πολιτών. Η βελτιστοποίηση των λεωφορειακών γραμμών σε συνάρτηση με την επέκταση των δικτύων των μέσων σταθερής τροχιάς (ΜΣΤ) αποτελεί βασικό στόχο της συγκοινωνιακής πολιτικής της Κυβέρνησης της Ν.Δ.. Από την άλλη μεριά, η υλοποίηση της νέας τιμολογιακής πολιτικής από 1/5/2008 δημιουργεί νέες συνθήκες στο περιβάλλον των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, αφού οι επιβάτες :
• αφ’ ενός μπορούν με το ενιαίο εισιτήριο να χρησιμοποιούν όλα τα συγκοινωνιακά μέσα για διάστημα μιάμισης ώρας, από την πρώτη ως την τελευταία επικύρωση, δηλ. για διάστημα που πρακτικά μπορεί να φθάσει και τις 2 ώρες ανεξαρτήτως κατεύθυνσης,
• αφ’ ετέρου η τιμή των καρτών απεριορίστων διαδρομών μειώνεται, που θα έχει ως συνέπεια την αύξηση του αριθμού των επιβατών που θα τις αγοράζουν.
Ήδη εκπονείται το Γενικό Σχέδιο Μεταφορών της Αθήνας που προβλέπει την ανάπτυξη και τον προγραμματισμό των αστικών μεταφορών της Αθήνας για την επόμενη 20ετία. Παράλληλα, όμως, συνεχίζεται η προσαρμογή των υφιστάμενων δικτύων στις πραγματικές συνθήκες, όπως διαμορφώνονται κάθε φορά με γνώμονα την καλλίτερη και ελκυστικότερη παροχή δημόσιας συγκοινωνίας στους πολίτες.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΟΑΣΑ υλοποιεί βραχυπρόθεσμα την αναδιοργάνωση των λεωφορειακών γραμμών που τροφοδοτούν ή/και διέρχονται από τους σταθμούς του Μετρό (ΑΜΕΛ και ΗΣΑΠ), με έμφαση σε εκείνες τις περιοχές που εξαρτώνται περισσότερο από τις δημόσιες συγκοινωνίες και όπου τα περιβαλλοντικά προβλήματα είναι περισσότερο οξυμένα.
Η πρώτη προσπάθεια επικεντρώνεται στα Δυτικά Προάστια όπου επίκειται και η λειτουργία των νέων σταθμών του μετρό στο Περιστέρι, την Αγ. Βαρβάρα και το Χαϊδάρι, λαμβάνοντας υπόψη και τους υφιστάμενους σταθμούς στο Αιγάλεω και τον Άγ. Αντώνιο στο Περιστέρι. Στόχος είναι η παροχή γρήγορης, συχνής και αξιόπιστης ανεμπόδιστης συγκοινωνίας στους κατοίκους των Δήμων Αιγάλεω, Αγ. Βαρβάρας, Κορυδαλλού, Χαϊδάρι, Νίκαιας, Περιστέρι.
Ο σχεδιασμός προβλέπει τον τερματισμό στους ανωτέρω σταθμούς όσων λεωφορειακών γραμμών συνεχίζουν και καταλήγουν στο κέντρο του Δήμου Αθήνας και η μετατροπή τους σε τοπικές-τροφοδοτικές των γραμμών μετρό, με παράλληλη λειτουργία των γραμμών τρόλεϊ, όπου υπάρχουν.
Η πρώτη φάση της αναδιοργάνωσης περιλαμβάνει τους σταθμούς μετρό, οι οποίοι αποτελούν ήδη κύριους σταθμούς μετεπιβίβασης μεταξύ λεωφορείων-τρόλεϊ και μετρό και συγκεκριμένα τους σταθμούς «Αιγάλεω» και «Άγ. Αντώνιο».
Στις παραπάνω περιπτώσεις έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες οι οποίες έχουν δείξει θετικά αποτελέσματα όσον αφορά στην συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των κατοίκων των Δήμων αυτών. Συγκεκριμένα επιτυγχάνεται:
• η δυνατότητα σημαντικής πύκνωσης των παρεχόμενων δρομολογίων των τροφοδοτικών λεωφορειακών γραμμών, που πλέον έχουν μικρότερο μήκος και μικρότερο χρόνο διαδρομής, με τους υφιστάμενους πόρους (οδηγούς και οχήματα), οπότε επιτυγχάνεται αύξηση των παρεχομένων δρομολογίων που φθάνει και το 25%,
• αύξηση της αξιοπιστίας των πραγματοποιούμενων δρομολογίων στο 98-100% του προγραμματισμένου αριθμού δρομολογίων και χρόνου διέλευσης από τις στάσεις, δεδομένου ότι πλέον θα κινούνται κυρίως σε δρόμους της περιφέρειας όπου τα κυκλοφοριακά προβλήματα είναι ηπιότερα
• μείωση του συνολικού χρόνου μετακίνησης (ως προς το κέντρο της Αθήνας) που φθάνει έως και το 30% του σημερινού προγραμματισμένου χρόνου, αφού επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή χρήση του μετρό, το οποίο παρέχει αξιόπιστη εκτέλεση των δρομολογίων και ταχύτητα στην μετακίνηση και είναι ελκυστικό στο επιβατικό κοινό
• σημαντικότατη μείωση του χρόνου μετακίνησης προς άλλους προορισμούς εκτός του κέντρου της Αθήνας (π.χ. βόρεια προάστια, νότια προάστια, κ.λπ.)
• αποφόρτιση του κέντρου της Αθήνας από τις πολλές αφετηρίες λεωφορείων, με συνακόλουθες περιβαλλοντικές θετικές επιπτώσεις.
Θα ακολουθήσουν (δεύτερη φάση) οι νέοι υπό κατασκευή σταθμοί του μετρό στα Δυτικά Προάστια «Περιστέρι», «Ανθούπολη», «Χαϊδάρι», καθώς και οι νέοι σταθμοί «Χολαργός», «Νομισματοκοπείο και «Αγ. Παρασκευή» σε συνδυασμό με τον υφιστάμενο σταθμό «Εθν. Άμυνα» στα Βορειοανατολικά προάστια. Η αναδιάρθρωση θα συνεχισθεί και για ορισμένους υφιστάμενους σταθμούς οι οποίοι προσφέρονται για αυτού του είδους τις ρυθμίσεις (π.χ. Δάφνη και Άγ. Δημήτριος για τα Νότια προάστια).
Ήδη, έχει ξεκινήσει η διαδικασία της Διαβούλευσης με τις Δημοτικές Αρχές των δυτικών προαστίων, στις οποίες παρουσιάζονται οι προτάσεις του ΟΑΣΑ και συζητούνται και εξετάζονται όλες οι παράμετροι και τα μέτρα που πρέπει να συνοδεύουν αυτές τις προτάσεις.

2ο μέτρο:

Μετρήσεις και αποτίμηση των απόψεων του κοινού στους τερματικούς σταθμούς των ΜΣΤ, σε σχέση με τη μεταμεσονύκτια λειτουργία το Σαββατοκύριακο.

Μετά την επιτυχή μεταμεσονύκτια λειτουργία Παρασκευή και Σάββατο των γραμμών του μετρό (ΑΜΕΛ και ΗΣΑΠ), δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για να εξεταστεί η αναγκαιότητα επέκτασης της νυχτερινής λειτουργίας κατά τις δύο αυτές μέρες ορισμένων λεωφορειακών γραμμών – ή και δημιουργία νέων – πέραν εκείνων που ήδη πραγματοποιούν καθημερινά μεταμεσονύχτια δρομολόγια.
Για τον λόγο αυτόν, σχεδιάστηκαν και πραγματοποιούνται ειδικές έρευνες και μετρήσεις στους επιβάτες των νυχτερινών γραμμών. Από τις πρώτες μετρήσεις προκύπτει ότι 8 στους 10 επιβάτες θα χρησιμοποιούσαν νυχτερινές λεωφορειακές γραμμές για την μετάβαση από/προς τον τόπο κατοικίας τους σε συνδυασμό με την χρήση του μετρό. Ήδη, τα πρώτα αποτελέσματα φαίνεται ότι εντοπίζουν περί τις 7 γραμμές λεωφορείων και τρόλεϊ που συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον του 40% των επιβατών των ΑΜΕΛ-ΗΣΑΠ.
Οι έρευνες και η επεξεργασία των στοιχείων συνεχίζεται, προκειμένου να διερευνηθούν σε βάθος τα χαρακτηριστικά των μετακινουμένων και να προσδιοριστούν με ακρίβεια οι συγκεκριμένες απαιτήσεις. Στην συνέχεια θα ακολουθήσει τεχνικοοικονομική διερεύνηση των δυνατοτήτων των ΕΦΣΕ να πραγματοποιήσουν τυχόν μεταμεσονύχτια λειτουργία Παρασκευή-Σάββατο σε γραμμές επί πλέον των υφιστάμενων νυχτερινών γραμμών.

3ο μέτρο:

Αναβάθμιση του Κέντρου Πληροφοριών και Εξυπηρέτησης 185

Σήμερα το Κέντρο Πληροφοριών και Εξυπηρέτησης 185 παρέχει μεταξύ άλλων:
• Συγκοινωνιακή πληροφόρηση για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με έμφαση σε κομβικά σημεία, σημεία μετεπιβίβασης μαζί με στοιχεία διελεύσεων ανά στάση.
• Έκτακτη πληροφόρηση για αλλαγές στις δρομολογήσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς λόγω ποικίλων συμβάντων. Ενδεικτικά αναφέρονται έργα επί του οδοστρώματος ή κλείσιμο οδών, απεργίες και λοιπές κινητοποιήσεις που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος κλπ.
• Προσβασιμότητα ΑΜΕΑ. Το κέντρο θα παρέχει εξειδικευμένες πληροφορίες που θα απευθύνονται σε άτομα με κινητικές δυσκολίες και τους συνοδούς τους. Αποτελεί μία σημαντική προσπάθεια για την ενίσχυση της κινητικότητας της συγκεκριμένης ομάδας του πληθυσμού στη μητροπολιτική περιοχή.
• Πληροφορίες αναφορικά με την ισχύουσα τιμολογιακή πολιτική, τις τιμές εισιτηρίων – καρτών απεριορίστων διαδρομών.
• Από την 1η Ιανουαρίου 2008 και μετά τη σχετική δέσμευση του ΥΜΕ, λήψη και διαχείριση παραπόνων του επιβατικού κοινού.
Η προσπάθεια που γίνεται από πλευράς του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών για τη στροφή των πολιτών προς τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς περιλαμβάνει σειρά αλληλένδετων δράσεων μεταξύ των οποίων:
• Βελτίωση της πληροφόρησης των επιβατών όπου εντάσσεται η αναβάθμιση των υπηρεσιών του Κέντρου Πληροφοριών και Εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ.
• Παροχή εξειδικευμένων πληροφοριών, ιδιαίτερα μετά την αποκλειστική καθιέρωση της λογικής των ενιαίων – οριζόντιων εισιτηρίων και καρτών.
Στο πλαίσιο αυτό, η αναβάθμιση των υπηρεσιών του κέντρου Πληροφοριών και Εξυπηρέτησης του ΟΑΣΑ αναμένεται ότι θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο παρέχοντας τα ακόλουθα:
• Ενσωμάτωση ποικίλων εφαρμογών πλοήγησης με τις οποίες θα είναι δυνατή η ανεύρεση της βέλτιστης διαδρομής βάσει κριτηρίων όπως μήκος διαδρομής, χρόνος ή αριθμός μετεπιβιβάσεων.
• Ενιαιοποίηση της υπηρεσίας απωλεσθέντων αντικειμένων. Το κέντρο θα ενημερώνεται από τους φορείς παρέχοντας πληροφόρησης για την ανεύρεση αντικειμένων τα οποία ξεχάστηκαν από τους επιβάτες σε οποιοδήποτε μέσο μεταφοράς.
• Το Κέντρο σε μελλοντικό στάδιο, μετά την εισαγωγή εισιτηρίων τύπου έξυπνων καρτών, εκτιμάται ότι θα παρέχει πληροφορίες και οδηγίες για την χρήση, ενεργοποίηση και φόρτωση των αντίστοιχων καρτών, καθώς και των σημείων που θα διατίθενται.
• Έκδοση εισιτηρίου μέσω κινητού τηλεφώνου. Επιβάτες που δεν θα έχουν προμηθευτεί έγκαιρα το εισιτήριο τους θα έχουν δυνατότητα τηλεφωνικής έκδοσης. Το Κέντρο θα παραπέμπει τον επιβάτη στην υπηρεσία τηλεφωνικής έκδοσης με χρέωση του κινητού. Επισημαίνεται ότι το εισιτήριο θα έχει τη μορφή SMS στο οποίο θα αναγράφονται η χρονική ισχύς και η αξία του εισιτηρίου.
• Ενίσχυση της βάσης δεδομένων του συστήματος ώστε να καταστεί δυνατό να δίνονται οδηγίες και κατευθύνσεις για την πρόσβαση με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από οποιοδήποτε μέρος της πόλης σε φαρμακεία ή άλλα σημεία ενδιαφέροντος τα οποία θα προσδιοριστούν βάσει των απόψεων και των υποδείξεων του επιβατικού κοινού.
• Παροχή του συνόλου των πληροφοριών που περιγράφηκε παραπάνω σε δύο τουλάχιστον ξένες γλώσσες.
• Βελτίωση του ελέγχου λειτουργίας και ποιότητας εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού μέσω mystery shoppers.
• Αξιοποίηση των τηλεπικοινωνιακών δεδομένων από τη μέχρι σήμερα λειτουργία του Κέντρου, με σκοπό τη βελτίωση της παρεχόμενης υπηρεσίας σε τομείς όπως ο χρόνος αναμονής, η ταυτόχρονη εξυπηρέτηση και ο απόλυτος αριθμός εξυπηρετούμενων κλήσεων.
Επισημαίνεται ότι ορισμένες από τις ανωτέρω υπηρεσίες θα εισαχθούν στο Κέντρο Πληροφοριών και Εξυπηρέτησης μετά την ολοκλήρωση των έργων τηλεματικής και αυτόματης συλλογής κομίστρου τα οποία προβλέπεται να ξεκινήσουν στην πρωτεύουσα.

4ο μέτρο:

Πράσινες Μεταφορές – Άμεσες Πιλοτικές Δράσεις

Οι επιπτώσεις στο περιβάλλον από την χρήση ορυκτών καυσίμων στις μεταφορές είναι γνωστές όπως και η αναγκαιότητα για αλλαγή των καυσίμων αυτών προς καθαρότερα. Το φαινόμενο του θερμοκηπίου απαιτεί από εμάς την δραστική μείωση των εκπομπών CO2 και των υπόλοιπων αεριών, όπως και για λόγους δημόσιας υγείας πρέπει να μειωθούν οι ρύποι.

Η αγορά και η πιλοτική χρήση λεωφορείων νέων και καινοτόμων τεχνολογιών τους σε καθημερινές συνθήκες λειτουργίας θα επιτρέψουν στον ΟΑΣΑ να αξιολογήσει τα πλεονεκτήματά τους και να είναι σε θέση να επιλέξει την βέλτιστη τεχνολογία οχημάτων χαράζοντας την πολιτική στα μέσα μαζικής μεταφοράς, για το εγγύς μέλλον.

Α. Ηλεκτρικά μικρο-λεωφορεία χωρίς κεραίες
Η Αθήνα, μεγαλούπολη με πολλές ιδιομορφίες και πολλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, σήμερα εξυπηρετείται συγκοινωνιακά:
• από ένα στόλο θερμικών και ηλεκτροκίνητων λεωφορείων (τρόλεϊ) που καλύπτουν σε μεγάλο ποσοστό τις ανάγκες των κατοίκων της, καθώς και από
• μέσα σταθερής τροχιάς που συνεχώς επεκτείνονται
Μάλιστα, η υπό εξέλιξη προμήθεια 520 θερμικών λεωφορείων σύγχρονων προδιαγραφών ρύπων και εκπομπών (EURO IX και V και CNG) μαζί με τον πλήρως ανανεωμένο στόλο των 366 τρόλεϊ και των 295 υφιστάμενων CNG λεωφορείων, καθιστούν τις επιφανειακές δημόσιες συγκοινωνίες της Αθήνας από τις πλέον φιλικές στο περιβάλλον σε ολόκληρη την Ευρώπη για την επόμενη δεκαετία.

Εν τούτοις, υπάρχουν ελλείψεις στην εξυπηρέτηση ορισμένων περιοχών, οι οποίες παρουσιάζουν ειδικές δυσκολίες πρόσβασης εξ αιτίας είτε μικρού διαθέσιμου πλάτους οδοστρώματος είτε «κλειστών» διασταυρώσεων λόγω σταθμευμένων οχημάτων είτε λόγω εκτεταμένων πεζοδρομήσεων. Για τις περιπτώσεις αυτές θεωρούμε ότι η δρομολόγηση ακόμη μικρότερων οχημάτων από τα ήδη χρησιμοποιούμενα μίντι της ΕΘΕΛ θα μπορούσε να ήταν η λύση στο πρόβλημα. Τονίζεται ότι οι «δύσκολες» αυτές περιοχές έχουν και το πρόσθετο (και κρίσιμο) χαρακτηριστικό ότι είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητες γιατί είναι είτε περιοχές του ιστορικού κέντρου είτε αρχαιολογικές περιοχές είτε περιοχές κατοικίας σε ήδη επιβαρημένες γειτονιές της Αθήνας.

Παρακολουθώντας, συνεπώς, τις εξελίξεις στον τομέα των περιβαλλοντικά φιλικών οχημάτων για αστικές χρήσεις, κρίναμε ότι είναι σκόπιμο να εξετάσουμε σε πραγματικές συνθήκες τα ηλεκτρικά μικρά οχήματα που αναμφισβήτητα πλεονεκτούν περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά. Οι ανάγκες μείωσης των εκπομπών CO2, των υπόλοιπων ρύπων και της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, οδηγούν προς την κατεύθυνση των ηλεκτρικών οχημάτων. Η αθόρυβη δε λειτουργία τους, είναι ένας ακόμα σημαντικός περιβαλλοντικός παράγοντας που συμβάλλει θετικά στην άνοδο της ποιότητας ζωής στις πόλεις μας.

Έτσι, αποφασίζουμε να προχωρήσουμε στην προμήθεια 9 ηλεκτρικών μικρών οχημάτων, τα οποία θα δρομολογήσουμε σε διάφορες ειδικές γραμμές, που μπορεί και να εναλλάσσονται, ώστε να δοθεί η δυνατότητα να διερευνήσουμε τα τυχόν προβλήματα και τις ιδιαιτερότητες της λειτουργίας τους και να συγκρίνουμε τα πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα σε σχέση με τα αντίστοιχα θερμικά λεωφορεία.

Κρίσιμο στοιχείο είναι η αυτονομία αυτών των οχημάτων και η συνακόλουθη ευκολία (ή δυσκολία) επανατροφοδότησης καθώς και οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις. Όλα αυτά σε συνάρτηση και με την ευελιξία τους αλλά και τον βαθμό αποδοχής από το επιβατικό κοινό, θα είναι οι παράμετροι που θα αξιολογηθούν κατά την δοκιμαστική εφαρμογή.

Προγραμματίζεται επίσης η πιλοτική αυτή εφαρμογή να επεκταθεί παράλληλα και σε δύο άλλες πόλεις της χώρας, με συνθήκες αντίστοιχες εκείνων του ιστορικού κέντρου της Αθήνας (3 μικρά για μικρή πόλη στη νότιο Ελλάδα και 5 μεσαίου μεγέθους για μεγάλη πόλη στη βόρεια Ελλάδα, και οι δύο με ιστορικό κέντρο), ώστε να συγκεντρωθεί αξιόπιστη εμπειρία από τη χρήση του αυτοτελώς ηλεκτροκίνητου μικρολεωφορείου, με μηδενική ρύπανση καυσαερίων και ήχου στο περιβάλλον. Αποφασίσθηκε να κατανεμηθούν κατ’ αυτό τον τρόπο ώστε τα στοιχεία που θα συλλέγουνε θα είναι από τα δύο μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και ενός μικρότερου αστικού κέντρου, κατανεμημένα και γεωγραφικά. Έτσι, θα είναι πιο πλήρης η πιλοτική λειτουργία και επιπλέον θα ευαισθητοποιηθεί μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας.

Β. Υβριδικό λεωφορείο
Τα υβριδικά λεωφορεία είναι κατά βάση ηλεκτρικά λεωφορεία με μία μηχανή εσωτερικής καύσης, περίπου μισή σε μέγεθος από αυτή των συμβατικών θερμικών λεωφορείων. Η μηχανή αυτή χρησιμεύει κυρίως ως γεννήτρια ηλεκτρικού ρεύματος που φορτίζει μπαταρίες. Το καύσιμο στην μηχανή αυτή , μπορεί να είναι diesel, CNG, LPG, Βενζίνη, Βιοκαύσιμο ή και Υδρογόνο.

Η μικρότερη αυτή μηχανή έχει μικρότερο βάρος και λειτουργεί σε ιδανικές συνθήκες στροφών, ώστε η κατανάλωση καυσίμου να είναι η ελάχιστη δυνατή και οι ρύποι περιορισμένοι. Επιπλέον πλεονέκτημα του συστήματος είναι ότι όταν το λεωφορείο βρίσκεται σταματημένο δεν καταναλώνει καύσιμα.

Επίσης, το υβριδικό λεωφορείο εκμεταλλεύεται την κινητική ενέργεια καθώς και αυτή του φρεναρίσματος, για να φορτίσει τις μπαταρίες του. Τα πλεονεκτήματα αυτά συμβάλλουν στην εξοικονόμηση καυσίμου κατά 20 – 40% στον αστικό κύκλο.

Τα υβριδικά λεωφορεία δεν είναι η τελική λύση στο πρόβλημα αλλά είναι ένα στάδιο σημαντικής μείωσης των εκπομπών CO2 που είναι άμεσα συνδεδεμένο με την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων, μέχρι να ωριμάσουν οι τεχνολογίες των ηλεκτρικών οχημάτων και αυτών που χρησιμοποιούν Η2, οι οποίες είναι τεχνολογίες μηδενικών ρύπων και CO2, εφ’ όσον βέβαια η παραγωγή ηλεκτρισμού ή/και Η2 δεν γίνεται από ορυκτά καύσιμα.
Ο ΟΑΣΑ προγραμματίζει άμεσα την αγορά ενός υβριδικού λεωφορείου των 12 μέτρων, προκειμένου να εξετάσει τη συμπεριφορά του στις συνθήκες της Αθήνας.

Γ. Λεωφορείο Υδρογόνου

Ως διαχειριστές των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και γενικότερα των μεταφορών στην Ελλάδα, η συμμετοχή μας σε κάθε σημαντική τεχνολογική εξέλιξη στο χώρο αυτό είναι επιβεβλημένη, ώστε να μπορούμε να προγραμματίσουμε το μέλλον με την δική μας εμπειρία και να βοηθήσουμε να αναπτυχθεί μία βιομηχανία των νέων τεχνολογιών που έρχονται, αποφεύγοντας έτσι το να παραμείνουμε παρατηρητές και μελλοντικοί εισαγωγείς.

Το λεωφορείο Η2 είναι κατά βάση πάλι ένα ηλεκτρικό λεωφορείο. Στην περίπτωση αυτή η πρώτη “καύσιμη” ύλη είναι το Υδρογόνο. Συγκεκριμένα, με την χρήση μιας συσκευής, των κυψελίδων καυσίμου, το αποθηκευμένο Η2 “μετατρέπεται” σε ηλεκτρικό ρεύμα με το οποίο εν τέλει κινείται το λεωφορείο. Στην περίπτωση αυτή δεν απαιτούνται μπαταρίες, διότι μόλις ζητήσεις ρεύμα, πχ. “πατώντας το γκάζι” το έχεις αμέσως. Από την εξάτμιση βγαίνει καθαρό νερό. Η μηχανή είναι εντελώς αθόρυβη.

Ο ΟΑΣΑ προγραμματίζει άμεσα την αγορά ενός λεωφορείου Η2 των 12 μέτρων, προκειμένου να εξετάσει τη συμπεριφορά του στις συνθήκες της Αθήνας. Το λεωφορείο αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο μελέτης στην χρήση της τεχνολογίας αυτής που από πολλούς πιστεύεται ότι θα υπερισχύσει μετά το 2020.

5ο μέτρο:

Έργα Τηλεματικής και ΑΣΣΚ με ΣΔΙΤ

Οι επιτροπές ΣΟΤΑ στις 8 Μαΐου 2008 ακύρωσαν τους διαγωνισμούς για τη Τηλεματική και το ΑΣΣΚ, που είχαν προκηρυχθεί το 2006 εξαιτίας τυπικών λόγων που υπαγορεύονται από την κείμενη νομοθεσία και αφού εξαντλήθηκαν όλες οι δυνατότητες – με την ευρύτερη δυνατή ερμηνεία του όρου – ώστε να διασωθούν οι δύο παράλληλοι διαγωνισμοί.

Αυτή η ενέργεια δημιούργησε την ανάγκη αναζήτησης του προσφορότερου τρόπου για να αρχίσει να λειτουργεί το συντομότερο η Τηλεματική και το ΑΣΣΚ στις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα. Προκρίθηκε η διαδικασία βάσει του νόμου για τα ΣΔΙΤ, δεδομένου ότι:
• απαλλάσσει τον ΟΑΣΑ από τη χρονοβόρο διαδικασία της προμήθειας και των συνεχών ενστάσεων μεταξύ των προμηθευτών για τεχνικά θέματα, που δύο φορές καθυστέρησε τους διαγωνισμούς και που οδήγησε τελικά στις ακυρώσεις τους,
• απελευθερώνει τον ΟΑΣΑ από το να προμηθεύεται αυτός τον εξοπλισμό και ανταλλακτικά και να είναι υποχρεωμένος ο ΟΑΣΑ να παρέχει υπηρεσίες σύμφωνα με την απόδοση των μηχανημάτων που θα προμηθευθεί και μάλιστα να καταβάλλει ο ΟΑΣΑ το κόστος παροχής όλων των τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων,
• Ο ΟΑΣΑ προμηθεύεται την υπηρεσίες τηλεματικής και ΑΣΣΚ, τις οποίες μπορεί ευκολότερα να ελέγξει με κατάλληλα κριτήρια απόδοσης, και η πληρωμή του ιδιώτη θα γίνεται βάσει του επιπέδου της υπηρεσίας που θα προσφέρει και τη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού με συγκεκριμένα μετρήσιμα κριτήρια,
• Ο ΟΑΣΑ δεν καταβάλλει το χρηματικό ποσό αμέσως μετά την εγκατάσταση του συστήματος, (που για τους διαγωνισμούς που ακυρώθηκαν ήταν άνω των 50 εκ.€), αλλά σταδιακά σύμφωνα με την υπηρεσία που παρέχεται και τη διαθεσιμότητα του εξοπλισμού. Άρα ο ΟΑΣΑ δεν προδιαγράφει τον εξοπλισμό αλλά την υπηρεσία που παρέχεται στον επιβάτη, οπότε αφήνει ανοικτό τον ανταγωνισμό μεταξύ προμηθευτών. Μάλιστα, αναφορικά με τη τηλεματική, θα προβλέπεται να υπάρχουν περίπου 1000 «έξυπνες στάσεις», ενώ με τον διαγωνισμό που ακυρώθηκε προβλεπότανε μόνο 150 «έξυπνες στάσεις».

Επειδή τέθηκε το ερώτημα αν έχουν χαθεί τα κοινοτικά χρήματα του Γ ΚΠΣ, επισημαίνεται ότι τα χρήματα αυτά δεν έχουν χαθεί για το σύστημα αστικών συγκοινωνιών δεδομένου ότι θα χρησιμοποιηθούν για την προμήθεια νέων λεωφορείων, μεταξύ αυτών και ηλεκτρικών καθώς και τη κατασκευή / ανακαίνιση αμαξοστασίων κλπ.

Επίσης τέθηκε επίμονα και το ερώτημα από πού θα βρεθούν τα χρήματα που θα πληρωθεί ο ιδιώτης που θα αναλάβει τη παροχή υπηρεσίας τηλεματικής και ΑΣΣΚ. Τη δαπάνη θα τη καλύψει το κράτος, χωρίς καμιά επιβάρυνση στον μετακινούμενο επιβάτη, όπως θα κάλυπτε και τη δαπάνη για τη προμήθεια, συντήρηση και υποστήριξη της τηλεματικής και του ΑΣΣΚ βάσει του διαγωνισμών που ακυρώθηκαν από τη ΣΟΤΑ. Μάλιστα εκτιμάται ότι αν ληφθούν υπ’ όψιν όλες οι δαπάνες που απαιτούνται για 10 χρόνια που θα παρέχεται η υπηρεσία (μετά χρειάζεται ανανέωση των συστημάτων, αφού τεχνολογικά απαξιώνεται) η διαδικασία μέσω του νόμου των ΣΔΙΤ είναι οικονομικότερη. Προσθέτοντας και ενδεχόμενα έσοδα από διαφημίσεις, καθίσταται σαφές ότι τα αποτελέσματα είναι πολύ θετικότερα για τον ΟΑΣΑ.

Οι διαδικασίες που προβλέπεται να ακολουθηθούν έχουν συνοπτικά ως εξής:

1ο Βήμα: Έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ της υπαγωγής της Τηλεματικής και ΑΣΣΚ στη διαδικασία του Νόμου για τα ΣΔΙΤ. Για τον σκοπό αυτό απαιτείται η υποβολή αιτήματος από τον ΟΑΣΑ προς την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, το οποίο θα υποστηρίζεται από κατάλληλες μελέτες, σύμφωνα με τα κριτήρια που έχουν τεθεί από την Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ. Για να βοηθήσει το έργο του ο ΟΑΣΑ προσέλαβε σύμβουλο έναντι αμοιβής 45000 ευρώ, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ο ΦΠΑ (καθαρό ποσό 37 800 ευρώ). Στόχος είναι μέσα στον Ιούνιο να έχει λάβει η Διυπουργική Επιτροπή των ΣΔΙΤ την απόφαση της.
2ο Βήμα: Μετά την έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή, συντάσσονται οι προδιαγραφές για τη πρόσληψη μετά από διαγωνισμό Τεχνικοοικονομικού Συμβούλου, ο οποίος θα ετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησης για το διαγωνισμό ΣΔΙΤ της Τηλεματικής και για τον διαγωνισμό ΣΔΙΤ του ΑΣΣΚ. Στόχος είναι να προσληφθεί ο Τεχνικοοικονομικός Σύμβουλος μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου.
3ο Βήμα: Προκήρυξη του διαγωνισμού ΣΔΙΤ και υπογραφή Σύμβασης με τον κάθε ανάδοχο (Τηλεματικής και ΑΣΣΚ). Στόχος είναι να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί τον Δεκέμβριο και μέχρι Απρίλιο/Μαίο 2009 να υπάρχει ανάδοχος για τη Τηλεματική και για το ΑΣΣΚ
4ο Βήμα: Εγκατάσταση των συστημάτων
5ο Βήμα: Λειτουργία των συστημάτων και έναρξη πληρωμής του αναδόχου για την υπηρεσία που παρέχει.
Οπως προβλέπεται και στους διαγωνισμούς που ακυρώθηκαν από τη ΣΟΤΑ, θα παρέχονται οι εξής υπηρεσίες:
• Με την Τηλεματική θα δημιουργηθεί μια ενιαία υποδομή και μηχανισμός που θα ενισχύσουν σημαντικά την πληροφόρηση των επιβατών και θα υποστηρίξουν την αποτελεσματική διαχείριση του στόλου των Οργανισμών ΕΘΕΛ Α.Ε. και ΗΛΠΑΠ Α.Ε. Επιπρόσθετα, θα παρέχονται και θα συγκεντρώνονται το σύνολο των μετρούμενων στοιχείων του συγκοινωνιακού έργου των επιφανειακών μέσων, προκειμένου να εξασφαλίζεται αφ’ ενός η μέγιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων του Ομίλου ΟΑΣΑ και αφ’ ετέρου παρέχονται πολύτιμα στοιχεία για τον σχεδιασμό του συστήματος.
• Με το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) για όλα τα διαθέσιμα μέσα του ΟΑΣΑ που δραστηριοποιούνται στη περιοχή ευθύνης του θα αναπτυχθούν ευέλικτα προϊόντα και τιμολογιακές πολιτικές που καθιστούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς πιο εύχρηστα και προσιτά προς το επιβατικό κοινό, με γνώμονα την ασφάλεια ,τη διαφάνεια, τη μείωση του χρόνου των συναλλαγών και την ευκολία εξεύρεσης και αγοράς εισιτηρίων, που στη περίπτωση αυτή θα είναι ηλεκτρονικές κάρτες. Ουσιαστικά το Σύστημα Αστικών Συγκοινωνιών θα περάσει στην ηλεκτρονική εποχή με κατάργηση του χάρτινου εισιτηρίου και την εισαγωγή φιλικών προς το χρήστη καρτών και ηλεκτρονικών μέσων. Εξάλλου, θα παρέχεται και ένα σύνολο καθετοποιημένων υπηρεσιών, το οποίο αυτή τη στιγμή είναι κατακερματισμένο σε πλειάδα επιμέρους συμβάσεων, μειώνοντας έτσι το κόστος διαχείρισης.
Τα προσδοκώμενα οφέλη από την προαναφερθείσα διαδικασία είναι τα εξής:
• Για τον πολίτη: Το σύστημα πληροφόρησης επιβατών και διαχείρισης στόλου αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο, την αξιοπιστία και την ποιότητα πληροφόρησης προς το επιβατικό κοινό τόσο στη στάση, όσο και εντός των οχημάτων.
Η πληροφόρηση θα είναι διαθέσιμη τόσο στην “έξυπνη” στάση όπου θα αναγράφεται ο χρόνος άφιξης του οχήματος όσο και κατά την διάρκεια της μετακίνησης όπου θα παρέχονται πληροφορίες. Η λειτουργία της διαχείρισης στόλου των Φορέων θα δώσει τη δυνατότητα για βελτιστοποίηση της αξιοπιστίας του ίδιου του συστήματος, το οποίο πρακτικά σημαίνει πιο ακριβή δρομολόγια. Παράλληλα θα βελτιώσει τη λειτουργία του με αντίστοιχη μείωση των δαπανών.
Ταυτόχρονα ο πολίτης θα βρίσκει πιο εύκολα εισιτήρια, προσαρμοσμένα στις ανάγκες και στις καθημερινές του μετακινήσεις. Ειδικά για τους χρήστες που χρησιμοποιούν τα μέσα σε καθημερινή βάση, οι ουρές στα εκδοτήρια τις πρώτες ημέρες του μήνα, σταδιακά θα εξαλειφθούν, αφού θα δίδεται η δυνατότητα να ανανεώνεται η ηλεκτρονική κάρτα είτε στα ΑΤΜ των τραπεζών είτε στα μηχανήματα που θα υπάρχουν στους σταθμούς της ΑΜΕΛ, ΗΣΑΠ, ΤΡΑΜ και σε κεντρικά σημεία.
• Για τον ΟΑΣΑ: Με τις νέες τεχνολογίες τηλεματικής θα προκύψουν δυνατότητες και πλεονεκτήματα για τη βελτίωση της διαχείρισης των οχημάτων, την καταγραφή της επιβατικής κίνησης δίνοντας την ευκαιρία για αποδοτικότερη αξιοποίηση των πόρων, ειδικά για τα επιφανειακά μέσα μεταφοράς, καθώς και υπάρχει η δυνατότητα αυτόματης συλλογής δεδομένων για τον καλύτερο μελλοντικό σχεδιασμό του συστήματος, που σήμερα γίνονται από εταιρείες που προσλαμβάνονται με αντίστοιχη δαπάνη για τον ΟΑΣΑ. Επιπρόσθετα, παρέχονται σημαντικές δυνατότητες και ευκολίες για την έγκαιρη και ολοκληρωμένη διαχείριση περιστατικών και κρίσεων.
Αναφορικά με το ΑΣΣΚ, τα οφέλη είναι ιδιαίτερα σημαντικά καθότι θα δίδεται η δυνατότητα για εισαγωγή του ζωνικού συστήματος (που είναι πιο δίκαιο για τον μετακινούμενο), καθώς και αύξηση των εσόδων επειδή θα μειωθεί ο αριθμός των μετακινουμένων που δεν πληρώνει εισιτήριο. Επιπρόσθετα οι συγκοινωνιακοί φορείς θα μπορούν να απαλλαγούν από καθημερινές και χρονοβόρες δραστηριότητες, μειώνοντας το διαχειριστικό κόστος, και δίνοντας έτσι τη ευκαιρία για επικέντρωση στο αντικείμενο για το οποίο δημιουργήθηκαν: τον σχεδιασμό και την εκτέλεση ασφαλών και ποιοτικών επιβατικών μεταφορών.

6ο μέτρο:

Μελέτες επέκτασης ΗΣΑΠ Κηφισιά – Άγιος Στέφανος
Προκηρύσσονται μέσα στις επόμενες 15 ημέρες από τον ΗΣΑΠ 5 μελέτες, συνολικού προϋπολογισμού περί τα 20 Μ€, με αντικείμενο: «ΠΡΟΜΕΛΕΤΗ, ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΤΕΥΧΗ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ 1 ΤΩΝ ΗΣΑΠ ΑΕ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΣΤΕΦΑΝΟ – Α΄ ΦΑΣΗ (ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΕΩΣ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟ)» σύμφωνα με το άρθρο 7 του Ν. 3316/05.

Πηγή:http://www.ert.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *