Κόσμος

Κρίση στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας

Τα βέλη της οικονομικής κρίσης πέτυχαν στην “καρδιά” τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος οδεύει με μαθηματική ακρίβεια στη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση στην ιστορία του. Οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη βρέθηκαν τον περασμένο μήνα σε “ελεύθερη πτώση”, και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ειδικών, δύσκολα θα βγουν από την έντονα καθοδική τροχιά που διαγράφουν. Στη χώρα μας οι έμποροι αυτοκινήτου βρίσκονται σε απόγνωση, ενώ οι εισαγωγικές εταιρείες προχωρούν σε άκρως δελεαστικές προσφορές για να τονώσουν τις πωλήσεις τους ενώ συγκεκριμένα μετρα ενίσχυσης της ζήτησης στην αγορά αυτοκινήτου, προτίθεται να ζητήσει άμεσα ο αρμόδιος Ευρωπαίος Επίτροπος για θέματα Βιομηχανίας, κ. Γκίντερ Φερχόιγκεν, όπως αποκάλυψε με συνέντευξή του, που παραχώρησε στην ιστοσελίδα της Ντόιτσε Βέλε.

Αντίκτυπο και στις πωλήσεις Ι.Χ. αυτοκινήτων έχει η οικονομική κρίση που πλήττει και την Ελλάδα. Οι πωλήσεις τον Αύγουστο υποχώρησαν κατά 11,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2007 ενώ τον Σεπτέμβριο καταγράφηκε πτώση κατά 2,8% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του περασμένου έτους, με τις ταξινομήσεις να φτάνουν τις 18.825 έναντι 19.369 οχήματα. Οι εισαγωγικές εταιρείες προσπαθούν με άκρως δελεαστικές προσφορές να τονώσουν τις πωλήσεις τους οι οποίες συνεχώς μειώνονται.

Οι έμποροι αυτοκινήτων από την μεριά τους έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο καθώς οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 27,3% τον Αύγουστο ενώ και τον Σεπτέμβριο κινήθηκαν ακόμη χαμηλότερα.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις ερευνητών η αγορά αυτοκινήτου θα καθυστερήσει πολύ να ανακάμψει.

Ζοφερά προβλέπονται τα δύο επόμενα χρόνια για τις αυτοκινητοβιομηχανίες σύμφωνα με τις εκτιμήσεις αναλυτών του επενδυτικού οίκου Goldman Sachs, καθώς η καθοδική πορεία στις πωλήσεις αυτοκινήτων δεν αναμένεται να ανακοπεί πριν το 2011.

Οι καταναλωτές πάντως αναθεωρούν τις επιλογές τους κατά την αγορά κάποιου αυτοκινήτου επιλέγοντας οχήματα μικρού κυβισμού ή ακόμη κάποιο υβριδικό.

Άμεση στήριξη της αυτοκινητοβιομηχανίας ζητά ο Επίτροπος Φερχόιγκεν

Ο Γερμανός πολιτικός έχει συγκαλέσει σήμερα στις Βρυξέλλες Σύνοδο, ώστε να συζητήσει το πρόβλημα με τους εκπροσώπους μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών της Ευρώπης, τους υπουργούς Οικονομίας των χωρών τους και τους συνδικαλιστικούς εκπροσώπους.

Ζητούμενο, για τον Επίτροπο Βιομηχανίας -έγινε γνωστός σ’ όλη τη “γηραιά ήπειρο” από την προηγούμενη θητεία του στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ως Επίτροπος αρμόδιος για τη Διεύρυνση της Ε.Ε. και τις τοποθετήσεις του πάνω στο ζήτημα της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας- θα είναι το δέον γενέσθαι στην αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, βιώνει άμεσα τις συνέπειες της χρηματοπιστωτικής κρίσης.

“Επιδοτήσεις, με τη συνήθη τους έννοια, δε θα συζητηθούν», τόνισε ο κ. Φερχόιγκεν, αναφερόμενος στη σημερινή σύνοδο. «Εκείνο που πρέπει να συζητηθεί”, συνέχισε, “είναι, κατ’ αρχήν, η αποσαφήνιση του νομικού πλαισίου, ώστε να αρθούν οι σχετικές αβεβαιότητες. Η αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να ξέρει τί απαιτεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να δουν τι αυτοκίνητα θα κατασκευάσουν”.

Να δοθούν κίνητρα στους καταναλωτές

Σύμφωνα με τον επίτροπο Φερχόιγκεν, το άλλο ζήτημα που πρέπει να συζητηθεί είναι τα κίνητρα. “Θα πρέπει να δοθούν κίνητρα για τους πελάτες”, επισήμανε, “ώστε να αντικαταστήσουν το παλιό τους αυτοκίνητο μ’ ένα καινούριο λιγότερο ρυπογόνο. Και τρίτον, εάν παρουσιαστούν προβλήματα στη χορήγηση πιστώσεων, θα μπορούσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων να θέσει μέσα στη διάθεσή τους, με χαμηλούς τόκους αλλά με την καθαρή δέσμευση για αυτοκίνητα με μικρή κατανάλωση καυσίμων”.

Στον κ. Φερχόιγκεν τέθηκε το θέμα πως πολλοί Ευρωπαίοι πολίτες, που απειλούνται από το φάσμα της ανεργίας, διαμαρτύρονται ότι η Πολιτεία ενισχύει τις τράπεζες, αλλά αφήνει στην τύχη τους την αυτοκινητοβιομηχανία και του ζητήθηκε να σχολιάσει τις επικρίσεις αυτές.

“Ακολουθούμε μια καθαρή πολιτική στην Ευρώπη, που σημαίνει ότι δεν επιδοτούμε συγκεκριμένους τομείς, ώστε να σταθούν στα πόδια τους”, είπε ο κ. Φερχόιγκεν και πρόσθεσε: “Θα πρέπει να αντέξουν στον ανταγωνισμό. Σε ό,τι αφορά στις τράπεζες, πρόκειται για εγγυήσεις, οι οποίες δεν είναι δεδομένο ότι θα αξιοποιηθούν”.

Ο Επίτροπος διευκρίνισε πως, στον τομέα αυτόν, «υπάρχει η διαφορά ότι απειλήθηκε με κατάρρευση το πιστωτικό σύστημα και ήταν απολύτως απαραίτητο να διασφαλισθεί η συνέχιση της βασικής λειτουργίας του. Δηλαδή, να τροφοδοτεί την πραγματική οικονομία με πιστώσεις. Η αυτοκινητοβιομηχανία δε χρειάζεται επιδοτήσεις αλλά καθαρό νομικό πλαίσιο, ώστε να γνωρίζει που βρίσκεται. Και σε περίπτωση που χρειαστεί, να κινητοποιηθεί η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ώστε να της δοθεί ευνοϊκή χρηματοδότηση”.

Ο “κίνδυνος” των ξένων επενδύσεων

Ο Ευρωπαίος Επίτροπος ρωτήθηκε από τη «ΝΒ» και για το πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος, που προβάλλεται συχνά, το τελευταίο χρονικό διάστημα, πως επενδυτές από την Άπω Ανατολή ή τον Περσικό Κόλπο, με την πτώση των μετοχών, θα αγοράσουν φτηνά σημαντικές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις. Η απάντησή του ήταν αποστομωτική: «Το ζήτημα είναι, εάν πράγματι πρόκειται για κίνδυνο”.

“Μέχρι σήμερα”, συνέχισε ο κ. Φερχόιγκεν, “λέγαμε ότι θέλουμε να είμαστε ελκυστικοί για επενδύσεις από άλλα μέρη του πλανήτη. Πολιτική μας ήταν πάντα: όποιος θέλει να επενδύσει είναι ευπρόσδεκτος. Μέχρι σήμερα δε γνωρίζω ούτε μία περίπτωση που να επένδυσε κάποιος με στόχο τη ζημία του ιδίου και της Ευρώπης. Παρόλα αυτά μπορώ να φανταστώ ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που δε θέλουν να βρεθούν στα χέρια συγκεκριμένων ξένων ομίλων. Θα πρέπει να πάρουν τα μέτρα τους. Αλλά η εθνικοποίηση δεν είναι λύση. Είχαμε σε πολλά μέρη της Ευρώπης την εμπειρία της κρατικής βιομηχανίας. Αυτό το πείραμα δεν πρέπει να το επαναλάβουμε”.

Σε ό,τι αφορά στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, ο Ευρωπαίος Επίτροπος είπε πως μπορεί να ελεγχθεί, μολονότι αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή μία δραστική μείωση της ζήτησης. “Υπάρχουν”, πρόσθεσε, “διαφορετικές αιτίες για την κρίση. Η βασική είναι ότι οι δυνητικοί αγοραστές είναι συγκρατημένοι. Σε περιόδους οικονομικής αβεβαιότητας οι άνθρωποι δε θέλουν να διαθέσουν πολλά λεφτά. Δεν αγοράζουν σπίτια και ακριβές τηλεοράσεις”.

Σύμφωνα με τον Γκίντερ Φερχόιγκεν, “η βιομηχανία, τόσο στην Ευρώπη, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο, έχει το ίδιο πρόβλημα. Περιμένουμε μικρή αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης. Το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να ακολουθήσουμε την πολιτική που πρεσβεύω από καιρό. Δηλαδή, να δώσουμε στη βιομηχανία μας το καλύτερο δυνατό πλαίσιο λειτουργίας, αλλά να μην ανακατευτούμε σε αποφάσεις που πρέπει να πάρει η ίδια η βιομηχανία”.

Πηγή:http://www.ert.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *