Φωτογραφία

“Δια- χρονικά περάσματα”- “19η Διεθνής Φωτογραφική Συγκυρία/PhP”

tn_clip_image004 Εγκαινιάζεται την Κυριακή 29 Απριλίου 2007, 1.00’ το μεσημέρι, η ομαδική έκθεση φωτογραφίας με τίτλο:”Δια- χρονικά περάσματα”, στο πλαίσιο της “19ης Διεθνούς Φωτογραφικής Συγκυρίας/PhP” του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στον εκθεσιακό χώρο «Κοιτώνες» του Πρώην Στρατοπέδου Κόδρα, στην Καλαμαριά.

Με την έκθεση αυτή το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης συμμετέχει στο πρόγραμμα της “19ης Διεθνούς Φωτογραφικής Συγκυρίας/PhP”.
Η πρώτη από τις 35 εκθέσεις είναι της Μάνιας Μπενίση με τίτλο Χρονικές Προβολές στο Βιβλιοπωλείο – Γκαλερί Ιανός.
Επιμελήτρια της έκθεσης είναι η ιστορικός τέχνης Μαρία Κενανίδου.

Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης, σαν ιδρυτικό μέλος του European Photo Festival Union (Ένωση μη Κυβερνητικών Ευρωπαϊκών Φωτογραφικών Φεστιβάλ), με την ευκαιρία της φετινής διοργάνωσης του Μουσείου Φωτογραφίας με θέμα «Χρόνος», παρουσιάζει μια πολυσυλλεκτική έκθεση με εκπροσώπους από τα μεγαλύτερα φωτογραφικά φεστιβάλ, σχολές Καλών Τεχνών και Μουσεία Σύγχρονης Τέχνης της Ευρώπης. Μαζί τους καταθέτουν τη ματιά τους στο συγκεκριμένο θέμα σύγχρονοι Έλληνες φωτογράφοι.

tn_1iosif_kiraly_400

Μέσω των φωτογραφικών εγκαταστάσεων, του video art, της εννοιολογικής φωτογραφίας, του multimedia “παιχνιδιού», καθώς και μεγάλου μεγέθους ψηφιακών εκτυπώσεων γίνεται μια προσπάθεια διερεύνησης της συγκλονιστικής για την ανθρώπινη ύπαρξη έννοιας του χρόνου. Η Ζωή και ο Θάνατος, το «πάγωμα» του χρόνου, τα νιάτα και τα γηρατειά, η φυσιολογική φθορά, ο καθημερινός άνθρωπος που απλά πορεύεται, η ζωή που «κύκλους κάνει»…

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Ζαχαρίας Αυγερινός, Θανάσης Ράπτης, Ευθύμης Μουρατίδης, Σταύρος Δαγτζίδης, Θανάσης Αθανασιάδης, Γεωργία Κουρκουνάκη, Θοδωρής Σινάνης, Καίτη Παπαναούμ, Ireneusz Zjeżdżałka, Bruno Cattani, Iosif Kiraly, Emin Koumparatzi, Hans Koster, Slobodan Manojlovic, Vasilios Vasiliadis, Petar Peshev, Anton Chemishanov, Mindaugas Kavaliauskas, Diana Cikanaviciene, Teodor Radu Pantea.

Η επιμελήτρια αναφέρει στο κείμενο του καταλόγου: «Θεωρείται ότι ο χρόνος, per se, βοηθά να γνωρίσουμε την ουσία των πραγμάτων. Οι Ιάπωνες βλέπουν μία ιδιαίτερη ομορφιά στα γηρατειά. Τους ελκύει η γκρίζα απόχρωση στον κορμό ενός γέρικου δέντρου, η φαγωμένη πέτρα, η κουρελιασμένη όψη μιας φωτογραφίας….όλα αυτά τα κομμάτια ηλικίας τα ονομάζουν «σαμπά» κυριολεκτικά σημαίνει «σκουριά». Σαμπά λοιπόν είναι μία φυσιολογική οξείδωση, η ομορφιά της παλιάς εποχής, η σφραγίδα ή η πατίνα του χρόνου. Το σαμπά, στοιχείο ομορφιάς ενσαρκώνει το σύνδεσμο μεταξύ τέχνης και φύσης.

Ο δημόσιος χρόνος -φυσικός χρόνος και ο ιδιωτικός χρόνος ψυχολογικός χρόνος-βιολογικός χρόνος- αποτελούν εκφάνσεις του χρόνου που στις συνέπειές τους οι καλλιτέχνες αναζητούν περάσματα με διαχρονική ισχύ που οδηγούν σε απαντήσεις σχόλια σχετικά με τις σχέσεις τους. Έργα σημάδια της εμπειρίας του χρόνου, όσον αφορά τη δημιουργία των νοηματικών ενοτήτων, του ρυθμού και των χρονικών διαστημάτων μέσα από μία φωτογραφική διαδικασία της χωρικής και χρονικής αποκοπής.

Με την απόπειρα αιχμαλωσίας ιχνών του παρελθόντος χρόνου, μέσα από το πέρασμα του φωτογραφικού διαφράγματος, o άνθρωπος αγγίζει εσωτερικούς κώδικες παραβατικούς ίσως, που όμως επιτρέπουν την άρνηση στην υποταγή του στον χρόνο. Βρήκε τρόπο να αποτυπώσει το χρόνο και να τον αναπαράγει κατά βούληση και να επιστρέφει σ΄ αυτόν, απόκτησε μια μήτρα πραγματικού χρόνου.

Τα έργα προσφέρουν μονοπάτια για πρόσβαση στην στιγμή, περάσματα για το οδοιπορικό, την περιπέτεια και το ταξίδι του ιδιωτικού και δημόσιου χρόνου του καθενός μας και μέσα από επιλεγμένες στιγμές της ίδιας της ζωής, δομημένες με ψυχικά στοιχεία, αναμνήσεις και αισθητηριακές αναπαραστάσεις, που καταλήγουν στο εσχατολογικό σημείο προορισμού μας.

Περιπλανώμενοι στο φωτογραφικό τους χρόνο οι θεατές προτρέπονται για μία αναζήτηση των χρονικών περασμάτων-αναδιπλώσεων μέσα στο ανθρώπινο μυαλό (ορθός λόγος) και στην καρδιά (συνείδηση), καθώς η αναζήτηση στο χρόνο έχει να κάνει με την εμβάθυνση στην ίδια τη φύση μας και δημιουργεί περάσματα για την κάθοδο στο βάθος της συνείδησής μας.»

Η έκθεση θα λειτουργήσει από 29 Απριλίου έως 20 Μαΐου 2007, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Για την επιβεβαίωση του ωραρίου καθώς και για ομαδικές επισκέψεις, πρέπει να προηγείται συνεννόηση με το ΜΦΘ στα τηλέφωνα 2310566716 ή το ΦΚΘ κιν.τηλ.6942860890 Β.Καρκατσέλης.

Χρονικές Προβολές της Μάνιας Μπενίση

17 Απριλίου – 4 Μαΐου

tn_035_maniabenissiΗ πρώτη από τις 35 εκθέσεις της 19ης Διεθνούς Φωτογραφικής Συγκυρίας/ PhB, η οποία διοργανώνεται από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και θα διαρκέσει μέχρι τα τέλη Μαΐου εγκαινιάζεται αύριο Τρίτη, 17 Απριλίου, στις 20.30, στο Βιβλιοπωλείο – Γκαλερί Ιανός (Αριστοτέλους 7).

Η έκθεση με τίτλο Χρονικές Προβολές της Μάνιας Μπενίση πραγματεύεται τη σχέση του χρόνου με τη φωτογραφία εξετάζοντας τον τρόπο που η φωτογραφία επιτυγχάνει να λειτουργεί διττά: παγώνοντας και συγχρόνως ζωντανεύοντας τη στιγμή.

Μέσα από 25 έργα της, τις προβολές της μνήμης της, ο χρόνος παίζει παιχνίδια καθώς αιωρείται μεταξύ ενεστώτα και παρελθόντος.

Η δημιουργός γράφει:


[..]Ο χώρος αρχίζει έξω από τη φωτογραφία και συνεχίζει εκτός αυτής. Το κάδρο δεν μας αποκλείει μόνο, αλλά μας συνδέει με τον αποκλεισμένο κόσμο, όπως ο χρόνος της φωτογραφίας μάς συνδέει με τον υπόλοιπο χρόνο.

Συνεπώς οι φωτογραφίες, ενώ σταματούν τον χρόνο, ταυτόχρονα τον επιμηκύνουν, δημιουργώντας τον δικό τους. Το τελευταίο στάδιο της καλλιτεχνικής λειτουργίας μεταβιβάζεται στον θεατή, ο οποίος καλείται να πραγματοποιήσει μια προσωπική προβολή πάνω στο υφιστάμενο φωτογραφικό γίγνεσθαι. Υπό αυτήν την έννοια, ο χρόνος δεν είναι «άπιαστος» αλλά «εύπλαστος».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *